Friday, October 10, 2008

PENGHAYATAN ISLAM DALAM DIRI

Adalah tidak bermakna jika seorang muslim tidak menghayati tuntutan ajaran Islam dan ia akan menjadi sia-sia semata-mata.Justeru, keadaan ini boleh mengaibkan Islam itu sendiri sebagai agama yang suci. Di samping itu, ia turut menggambarkan dan mencerminkan sikap seorng muslim yang tidak tahu mensyukuri nikmat yang Allah s.w.t. berikan. Islam merupakan satu kurniaan yang amat besar maknanya dan bernilai kepada mereka yang memahami dengan tepat hakikat makna hidup dan kehidupan.
Namun begitu, manusia mudah mengaku dan mengiktiraf dirinya sebagai seorang muslim tetapi sentiasa mengabaikan tuntutan ajaran Islam sama ada yang berbentuk suruhan mahupun larangan. Contohnya, mereka yang melakukan jenayah agama yang berat kebanyakkan terdiri daripada orang muslim itu sendiri. Keadaan ini menjadi lumrah sehingga ia tidak perlu lagi dibuktikan dengan apa juga bentuk perangkaan atau statistik tertentu.
Oleh itu, bagi tidak terus-menerus terperangkap dalam kancah sikap mengkufuri nikmat Allah s.w.t. dan terus melakukan kerja yang sia-sia yang seterusnya boleh menjatuhkan nama baik agama Islam itu sendiri, maka umat Islam terbabit perlu kembali menghayati secara tepat ajaran Islam dalam segenap sektor kehidupan harian mereka.

1 comment:

iena said...

Assalamualaikum.
Artikel ni menarik dan memberi panduan kepada pembaca tentang perlunya penghayatan agama yang tinggi dalam diri individu supaya dapat mengelakkan diri daripada terjebak dalam perkara-perkara yang melalaikan. Satu usaha yang baik tapi perlu lebih diperjelaskan lagi supaya pembaca dapat lebih penghayatan.
- tulip raya-