Friday, October 10, 2008

AKIDAH UMAT ISLAM

Kebanyakkan orang-orang Islam kini cenderung untuk kembali semula menghayati dan memahami ajaran Islam. Walau bagaimanapun, kesungguhan itu kadangkala boleh menyebabkan golongan ini terjebak kepada kancah ajaran-ajaran sesat apabila tidak mempunyai pengetahuan agama dan ilmu yang mencukupi. Hanya ada satu perkara yang akan memacu dan membawa kita ke arah yang sihat dan selamat iaitu kesucian akidah sebenar perlu diterapkan dalam diri umat Islam selain kefahaman tentang agama Islam itu sendiri. Masa kini timbul banyak ajaran sesat yang menyimpang jauh daripada landasan akidah sebenar. Hakikatnya, akidah yang suci tidak akan hanya mengikut akal semata-mata tetapi mengikut tauhid mengesakan Allah s.w.t..
Seperti mana Nabi junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w. memurnikan akidah penduduk Islam Madinah untuk membuktikan keutuhan Islam itu sendiri adalah asas ketaqwaan dan kesucian iman yang sebenar. Di mana Al-Quran itu diturunkan selama 23 tahun secara berperingkat-peringkat dan kebanyakkan ayat al-Quran yang menjurus kepada pemurnian akidah yang jitu bagi menjamin kejayaan manusia. Alasan inilah yang perlu kita semai untuk berjaya sebagai umat yang cemerlang dalam semua aspek kehidupan.Kekosongan akidah Islam dalam jiwa seseorang muslim dan pegangan sebenar agama akan membuatkan seseorang itu akan lari menyimpang jauh daripada landasan dan tujuan manusia diciptakan di bumi ini.
Dunia semakin hari semakin menuju kepenghujungnya. Banyak isu-isu yang akan timbul terutama yang melibatkan soal kepercayaan dan ketuhanan. Jadi, untuk selamat, kita perlu kuatkan asas agama, akidah dan tauhid kepada Allah s.w.t.. Seruan ini sama-sama kita pikul untuk membuktikan bahawa kita benar-benar beriman kepada Allah, Tuhan yang memiliki segala-galanya yang berhak disembah.Tiada gunanya jika kita memiliki kemajuan diri dalam segala bidang tetapi kita leka dari segi akidah dan asas agama itu sendiri. Akidah yang jitu dan mantap sudah pasti akan menempa kejayaan buat kita. Marilah sama-sama kita pikul tugas dan tanggungjawab ini. Kita tidak boleh hanya membiarkan kepada mereka yang berjawatan rasmi. Isu akidah adalah perkara asas dan tunjang kepada agama Islam yang suci ini.

1 comment:

ayuni said...

salam...sangat menarik artikel yang saudari paparkan..sama-samalah kita berpegang teguh kepada akidah islam untuk diaplikasikan dalam kehidupan kina dan pada masa akan datang...